A ierta – Bert Hellinger

Bert Hellinger – (Traducere dupa Systemic Solutions Bulletin 3/2002)

Iertarea care unește este ascunsă și linistită. Nu se vorbește despre ea, ci este doar pusă în act. În esența, nu este nimic mai mult decât toleranțâ. Înseamnă să treci cu vederea o greșeală, o nedreptate sau vina cuiva și să uiți despre asta. în acest fel relația este salvată, iar greșeala, nedreptatea și datoria nu au consecințe negative pentru relație; dimpotrivă, datorită pedepsei mai ușoare decât ar fi putut fi, relația are o șansa să se aprofundeze. Încrederea în relație crește din nou, în special pentru persoanele care au experimentat toleranța. Mai mult decât atât, atunci când greșeala, nedreptatea sau datoria de orice fel ale celuilalt, sunt trecute cu vederea, acesta, la rândul sîu, poate fi mult mai înclinat să practice și el toleranța de asemenea.

Este cu totul altceva atunci când o persoană spune:”Te iert!”. Când aceste cuvinte sunt spuse sau gândite, atunci, cu aceeași respirație, este emisă o acuzație de vinovăție, iar persoana care o spune îl diminuează pe celălalt și se inflaționează pe sine. Aceasta distruge egalitatea în relație. Pune în pericol relația, mai degrabă decât să o salveze.

a ierta

Ce se intampla cand cineva ne cere iertare?  Cand o asemenea cerere vine din durerea pe care persoana o simte ca urmare a faptului de a ne fi suparat sau ranit, atunci ajuta la alinarea, la diminuarea greselii, a nedreptatii sau vinovatiei si o face mai usor de uitat. Aceasta este valabil, in special atunci cand avem si noi  o vina in relatia cu cealalta persoana. Atunci ambele parti pot accepta un nou inceput fara sa se intoarca la ce s-a intamplat in trecut. Acesta este un mod foarte uman de a ierta: ambii isi mentin propria lor demnitate si nu se simt superiori unul altuia.

Totusi, exista situatii cand toleranta nu este potrivita deoarece vina este prea mare. Nu poate fi decat recunoscuta de cel vinovat si indurata de catre victima. Exemplul extrem al unei asemenea situatii este crima, deoarece nu se poate schimba nimic, nu se poate imbunatati nimic. In acest caz criminalul trebuie sa ramana cu vinovatia sa si cu consecintele acesteia fara sa astepte iertare. Iar victima nu poate sa fie intr-o postura in care sa fie capabila, sau sa permita, abslovirea criminalului.

Ce se intampla in sufletul criminalului atunci cand el se asteapta, sau pledeaza pentru iertare dupa o asemenea distrugere? El pierde din vedere victimele pe care le-a afectat intr-un mod iremediabil. El nu poate sa tina doliu dupa ele. In loc de acest lucru el cauta sa evite consecintele vinovatiei sale plasand povara asupra altora si responsabilitatea pe umerii lor. Poate chiar sa devina furios pe acestia, ca si cum i-ar datora iertarea. Procedand astfel el isi pierde demnitatea si taria. Oricine îl iarta îi rapeste demnitatea si taria. Mai mult decat toate acestea, îi rapeste taria pe care ar fi castigat-o asumandu-si propria vinovatie si consecintele acesteia. Totusi, cand cineva utilizeaza aceasta tarie speciala, care provine din asumare, pentru a face ceva pentru altii- spre exemplu îsi ia o slujba periculoasa, cum ar fi cea de cautator de mine, sau face ceva in serviciul umanitatii- atunci acesta are sansa sa-si recastige demnitatea sa de om si, poate, chiar locul intre semenii sai.

Ce se intampla in sufletele celor care ofera iertarea intr-o asemenea situatie? Si ei, de asemenea, pierd capacitatea de a privi victimele si de a tine doliu pentru ele. Dar, dincolo de toate, ei se ridica pe sine deasupra criminalului si-l diminueaza pe acesta la o marime insignifianta. Mai mult decat atat,  trezesc furia celui vinovat deoarece nu-l iau in serios, nici pe el si nici ceea ce a facut. Atunci iertarea lor hraneste raul si-i da o noua putere, in loc sa-i puna capat.

Oricine simte ca are puterea sa ierte se amesteca in ceva care priveste o forta mai inalta, o forta  care se afirma pe sine mai presus atat decat agresorul si decat victima. Oricine care pretinde ca are dreptul de a ierta refuza sa recunoasca si sa onoreze forta mai inalta, si se plaseaza pe sine la acelasi nivel ca si aceasta, sau deasupra sa.

Cand atat agresorul cat si victima recunosc faptul ca nu pot schimba consecintele celor intamplate, deoarece ei accepta ca sunt impreuna in acelasi vartej de necontrolat al vietii, atunci ei isi vor admite propria neputinta. Singurul lucru care le ramane de facut este sa se incline in fata destinului lor. Aceasta-i uneste intr-un mod profund uman, si in fata unei asemenea fatalitati, le deschide calea catre reconciliere.

Cum ar putea ceilalti sa actioneze intr-un mod profund uman in fata agresorilor si victimelor acestora? Raspunsul smerit este – sa actioneze cu compasiune.  Aceasta este o atitudine venita din inima si o miscare de la o fiinta umana catre alta fiinta umana, dar de asemenea poate fi si de la o fiinta umana catre un animal sau oricare alta fiinta.  Simtim asa in fata suferintei care nu poate avea sfarsit sau in fata unei vinovatii care nu mai poate fi reparata niciodata, in nici un fel. Incercam sa o alinam prin cu compasiunea noastra, dar suntem neputinciosi in fata unei asemenea suferinte si vinovatii.

Si cum putem trezi in noi compasiunea?  O putem trezi atunci cand realizam, in fata propriei noastre nevointe, in fata propriilor noastre vinovatii si dileme nerezolvabile, ca suntem de asemenea dependenti de compasiunea si toleranta celorlalti. In acest mod, prin compasiune, impartasim aceeasi neputinta ca si cel vinovat, ca si cel inocent, ca si victima si agresorul. Din acest loc interior nimeni nu judeca si nici nu iarta. Suntem smeriti si ne predam. Acest fel de compasiune este linistita.

In acest fel, vorbesc de asemenea despre iubirea care reconciliaza, un fel particular de iubire, deasupra si dincolo de toti ceilalti, care cauta ceva mai mult. Iubirea, in acest sens, inseamna sa recunoastem ca suntem egali in fata unei forte mai inalte. Acelasi lucru se aplica smereniei, iertarii si uitarii.

Ar putea să te intereseze și…

Ce înseamnă o constelație de familie?

Ce înseamnă o constelație de familie?

Constelatiile de familie ca metoda de psihoterapie de adancime, de scurta durata Constelatia de familie este o metoda terapeutica din cadrul terapiilor sistemice  si fenomenologice care exploreaza dinamicile bazale (neevidente pentru cel implicat) in familii si...

citește mai mult
Fericirea în viziunea lui Bert Hellinger

Fericirea în viziunea lui Bert Hellinger

Fericirea are legatură cu iubirea și cu viața. Ele sunt mereu împreună și își aparțin una alteia. Toată viața vine din iubire, se răspândește cu iubire, și este trecută mai departe cu iubire. Unde începe fericirea noastră? Unde începe viața noastră? Începe cu iubirea...

citește mai mult

Contact

14 + 6 =

Telefon:

0040 722 461 182

Email

ionbucur2003@yahoo.com

Address

București, Strada Alexandru Moruzi, nr.4A, et.1 apt.3 interfon 03

Intersectia cu Bulevardul Nerva Traian

Orar

Luni - Vineri: 10:00am - 4:00pm